13. ledna 2016

8. ledna 2016

7. ledna 2016

Z ticha do ticha – „anonymní“ autor Milan Peer

V pátek 15. ledna uvede pražské kino Ponrepo cyklus krátkých filmů v loňském roce zesnulého Milana Peera (1945–2015), režiséra a scenáristy, který přestože stál tak trochu stranou pozornosti, byl velmi hlubokým a osobitým tvůrcem. Vedle asi jeho nejznámějšího filmu TICHO (1969, 11 min.), jakési filmové ilustrace stejnojmenné písně Bohdana Mikoláška o smrti a pohřbu Jana Palacha bude uveden výběr dokumentů a animovaných filmů z 60.–80. let – REPUBLIKA ŽIŽKOV (1967, 8 min.), ŠŤASTNÝ JOSEF (1970, 7 min.), UTKÁNÍ (1980, 12 min.), STOVKA (1978, 15 min.), OKNA (1981, 13 min.), SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU (1983, 12 min.) a SONDA (spolurež. Igor Ševčík, 1986, 7 min.). Program Ponrepa Peerovu osobnost připomíná těmito slovy: "Vedle desítek zakázkových titulů a příspěvků do periodických televizních pořadů (Kanafas, Salon český, Diagnóza) vytvořil Milan Peer v sedmdesátých až devadesátých letech minulého století pozoruhodnou linii autorských dokumentů, vyznačujících se vždy hlubším a osobitým zamyšlením nad jevy, na které se zaměřil. Jeho filmy, pro něž je charakteristická různá míra stylizace výchozího autentického materiálu, vyznívají jako drobné eseje, nápadité a hravé, překvapující neobvyklým úhlem pohledu a odlehčené svérázným smyslem pro humor. Peerův způsob pronikání pod povrch věcí sestává z náznaků, je nenápadný a rafinovaně osciluje mezi ironií a jemně melancholickou tóninou." Projekce cyklu s názvem Z ticha do ticha – „anonymní“ autor Milan Peer začne od 17:30 hod.


4. ledna 2016

Vyhnáni do ráje. Poslední člověk Terrence Malicka

Původních českých prací o zahraničních filmových tvůrcích příliš mnoho nevzniká a tak pokud se nějaká tu a tam objeví, stojí vždy alespoň za zmínku. V případě nové práce Martina Škabrahy bych ale o jeho knize psal i v případě, že by se čeští autoři (a vydavatelé) v produkci analytických studií předháněli. Jeho těsně před vánočními svátky 2015 vydaná kniha Vyhnáni do ráje nese podtitul Poslední člověk Terrence Malicka, a je prvním uceleným tuzemským příspěvkem k Malickově filmařskému fenoménu. [více...]