27. února 2011

Tarkovskij: Drobné aktualizace

SOLARIS na Blu-ray v květnu; SOLARIS - "director´s cut"; dvě nové knihy o Tarkovském ze zahraničí [více...]

Citáty: André Bazin

"Pokud by bylo zapotřebí jen jednoho upřímného člověka k záchraně filmu před vlastním umrtvením, tak samozřejmě, jedině Bresson, se vší jeho svatostí, by na takovou práci stačil." - André Bazin (1957)

24. února 2011

Henning Bendtsen (1925–2011)

8. února 2011 zemřel ve věku 85 let dánský kameraman Henning Bendtsen. Syn profesora němčiny se zpočátku živil jako fotograf, k filmové kameře se poprvé dostal ve svých 21 letech. Jako hlavní kameraman začal natáčet filmy od konce 40. let a během své kariéry jich nasnímal téměř 60. Nejvíce proslul jako kameraman Carla Theodora Dreyera u jeho filmů SLOVO (1955) a GERTRUD (1964), u nichž je jeho podíl na výsledném tvaru natolik výrazný, že kdyby nenatočil už nic jiného, zasloužil by si za tyto dva snímky vstoupit do filmového Pantheonu. "Spolupráce mezi mnou a Dreyerem byla velmi harmonická a bude navždy nejcennějším tvůrčím spojením, jaké jsem zažil", vzpomínal na práci s Dreyerem. "Navázali jsme spolu rychle kontakt, jak profesionálně, tak i jako lidé." Ve filmu SLOVO dokázala Bendtsenova kamera jemným tónováním odstínů, kontrasty a někdy až neznatelným pohybem dokonale předat mystické tóny a hypnotickou atmosféru scény, často v jediném dlouhém záběru. Na natáčení GERTRUD pak Bendtsen vzpomínal takto: "Myslím, že pro Dreyera byl velmi zajímavý technický vývoj, takže v GERTRUD jsme použili spoustu dlouhých jízd a záběrů. Vzpomínám si velmi jasně, jak často jsem ho musel zdvořile uvědomit, že nám došel film, při natáčení scény delší než 11 minut, což byla maximální délka cívky. Byl tam i další problém. Vzhledem k tomu, že scénář nebyl rozdělen na scény, ale byl napsaný jako jeden nepřerušený řetězec akcí, nemohl jsem postavit běžné osvětlení. Sekundárním světlem vyplňujete scénu, světlo, které používáte pro změkčení hran a obrysů je klíčové světlo. Vyřešili jsme to tím, že jsme 2kw zdroj umístili na kameru. Byla to hrozná práce, protože jsme museli regulovat jas světla v závislosti na tom, jak daleko od objektivu právě herci byli." Po Dreyerovi pracoval na filmech různých tvůrců, zmínit je třeba kameru u filmu RUDÁ KÁPĚ (1967) režiséra Gabriela Axela podle skandinávské legendy z 11. století. Své poslední práce pak spojil se jménem Larse von Triera, v roce 1987 snímal jeho experimentální film EPIDEMIC a v roce 1991 mysteriózní EVROPU, kde měl možnost se vrátit k černobílé kameře a Dreyerovským "temným tónům". Tímto filmem svou tvůrčí dráhu také uzavřel. - Jednou z nejpamětihodnějších scén stvořených jeho kamerou je chvíle rozhovoru šíleného Johannese s neteří Marren ve filmu SLOVO. Pro vyjádření Johannesova duševního stavu použil Bendtsen nejen nasvícení a hloubku prostoru, ale především pomalý pohyb kamery kolem obou herců, při němž ani jednou nevidíme jejich záda, zatímco v pozadí se panorámuje celá místnost, čehož dosáhl tím, že společně s kamerou otáčel jinou rychlostí i pódiem s herci. Dosáhl tak fascinujícího účinku, který Jonathan Rosenbaum nazval "zázrakem sebe sama, vyjádřeným pomocí ´nemožné´ mizanscény."


Aktuálně: Film GERTRUD uvádí v pondělí 28. února od 20 hod. pražské Ponrepo.

Citáty: Dede Gardner

"Jedna z věcí, které se naučíte, když budete pracovat s Terrym je, že neexistuje jeden výklad. Život je individuální zkušenost. Proč by to tak nemělo být i u filmu?" - Dede Gardner, producent filmu THE TREE OF LIFE (rež. Terrence Malick)

11. února 2011

Kurosawa: Drobné aktualizace

Luboš Ptáček: Ve víru existence – Idiot Akiry Kurosawy; Hiroši Tasogawa: All the Emperors Men [více...]

9. února 2011

Cormac McCarthy o Terrence Malickovi

V říjnu roku 2007 vyšel v časopisu TIME rozhovor Joela a Ethana Coenových se spisovatelem Cormacem McCarthym. Diskuse byla patrně důsledkem jejich aktuální spolupráce na filmové adaptaci McCarthyho románu Tahle země není pro starý, protože Cormack McCarthy se jinak veřejným vystoupením a velkým rozhovorům vyhýbá. Nesla se v uvolněném duchu, především o filmech a literatuře. V závěru došlo i na několik slov o Terrence Malickovi, jehož NOVÝ SVĚT byl v té době již dva roky "starý" a o dalších projektech se jen šuškalo. Níže přináším volný český překlad právě tohoto místa rozhovoru.

[...]
Cormack McCarthy: Existuje mnoho dobrých amerických filmů, však to sami víte. Nejsem velký fanoušek zahraničních exotických filmů. Takové MALÉ ŽIVOTNÍ ETUDY jsou skutečně dobrý film.
Joel Coen: Je fantastický!
Cormack McCarthy: A NEBESKÉ DNY jsou výborné.
Joel Coen: Ano. Terry Malick je skvělý, skutečně zajímavý.
Cormack McCarthy: Je to divné; netuším co se s ním stalo. Jednou jsem se v New Orleans potkal s Richardem Gerem a zeptal se ho: "Co se stalo s Malickem?" A on mi odpověděl: "Ptají se mě na to všichni". A pak dodal: "Nemám tušení." Později jsem se s Terrym setkal. Prostě se rozhodl, že takový život nechce žít. Nebo nějak podobně. Prostě nechtěl tak žít. Ne proto, že by neměl rád filmy. Chtěl zůstat mimo Hollywood...
Joel Coen: Je to jeden z velkých amerických filmařů.
[...]

[převzato z All Things Shining]

6. února 2011

Citáty: Sergej Paradžanov

"Ochuzujeme se, když myslíme jenom ve filmových kategoriích. Proto neustále sahám po štětci, proto se raději stýkám s malíři a skladateli." - Sergej Paradžanov

4. února 2011

Zemřela Lena Nyman

Asi by to zapadlo: Švédská herečka Lena Nyman zemřela dnes v nedožitých 67 letech. Pozornost získala hlavními rolemi ve Sjömanových provokativních filmech JSEM ZVĚDAVÁ - ŽLUTĚ (1967) a JSEM ZVĚDAVÁ - MODŘE (1968). Později zaujala i rolí duševně nemocné Heleny v Bergmanově snímku PODZIMNÍ SONÁTA (1978).

Kameraman Emmanuel Lubezki k filmu THE TREE OF LIFE

Steven Zeitchik z Los Angeles Times vyzpovídal kameramana Emmanuela Lubezkiho, který právě dokončil práci na Malickově filmu THE TREE OF LIFE (a pracuje i na jeho novém, tradičně utajovaném projektu). Fragmenty z rozhovoru přinesl o několik dní později malickovský fandovský blog All Things Shining. Níže přináším svůj překlad těchto fragmentů.

Blíží se uvedení eposu Terrence Malicka THE TREE OF LIFE, stále zahaleného tajemstvím, přestože první zpráva o něm se vynořila už v roce 2005. Takže je i příznačné, že první věc, kterou kameraman Emmanuel Lubezki o filmu říká je ta, že je dobře, že toho není moc co může o filmu říct. "O tomto filmu je velmi těžké mluvit, protože téměř vše, co řeknu, je omezené a nutně vypadá jako prozaické a zjednodušující."

Pak ale veterán filmové kamery, mezi jehož počiny patří např. CHILDREN OF MEN a ALI, a který spolupracoval s Malickem na jeho NOVÉM SVĚTĚ, pokračuje ve vyprávění, zmiňuje premiéru naplánovanou na 27. května, své úvahy o symfonii a románu.

Malickův částečně autobiografický příběh se soustředí na chlapce vyrůstajícího na Středozápadě, majícího konfliktní vnímání světa se svou matkou (Jessica Chastain) a otcem (Brad Pitt) a procházejícího i osobní krizí v dospělosti (Sean Penn). V příběhu se střídají velké obrazy přírody, zvláště jejích základních položek, jako jsou voda a oheň, stejně jako vesmíru. Lubezki zatím ještě nikdy nenatáčel abstraktnější momenty (i když kdysi pracoval i pro NASA). A i tradiční scény s herci byly natočeny velmi neortodoxním způsobem.

Zatímco většina filmů používá kameru k "pokrytí" scény - kamera umístěná v různých místech tak, aby přenesla scénu obdobně jako v reálném životě - THE TREE OF LIFE se této konvence snaží vyvarovat. "Kamera není používána k objasnění dialogu nebo hereckého výkonu", řekl Lubezki, kterému přezdívají Chivo. "Používáme jí k zachycení emocí, takže film je velmi experimentální. Chceme vyvolat tuny vzpomínek, jako např. vůně, nebo parfém, nebo jako když jdete do domu a voní to v něm po čokoládě, a vy si vzpomenete na svou minulost."

Pokud to zní esotericky a trochu divně, je to vpořádku. I přes desítky let zkušeností Lubezki přiznává, že THE TREE OF LIFE se nepodobá žádnému jinému filmu na němž pracoval. "Jakmile si myslíte, že máte vzorec," řekl, "tak hned taky poznáváte, že žádný vzorec není."

Nekonvenčnost se nakonec divákům vyplatí. "Ten film je jako skvělá hudba. Nepostupuje cestou běžných filmů. Působí na nejzákladnější místa ve vašem mozku."


K tomu všemu ještě připojuji odkaz na rozhovor s herečkou Jessica Chastain, která v THE TREE OF LIFE ztvárnila postavu matky.

3. února 2011

Vláčil: Drobné aktualizace

DVD Ďáblova past na neurčito; Retrospektiva Františka Vláčila v USA; Spanilá jízda s Fr. Vláčilem (a v ořezu) na DVD  [více...]