4. února 2011

Kameraman Emmanuel Lubezki k filmu THE TREE OF LIFE

Steven Zeitchik z Los Angeles Times vyzpovídal kameramana Emmanuela Lubezkiho, který právě dokončil práci na Malickově filmu THE TREE OF LIFE (a pracuje i na jeho novém, tradičně utajovaném projektu). Fragmenty z rozhovoru přinesl o několik dní později malickovský fandovský blog All Things Shining. Níže přináším svůj překlad těchto fragmentů.

Blíží se uvedení eposu Terrence Malicka THE TREE OF LIFE, stále zahaleného tajemstvím, přestože první zpráva o něm se vynořila už v roce 2005. Takže je i příznačné, že první věc, kterou kameraman Emmanuel Lubezki o filmu říká je ta, že je dobře, že toho není moc co může o filmu říct. "O tomto filmu je velmi těžké mluvit, protože téměř vše, co řeknu, je omezené a nutně vypadá jako prozaické a zjednodušující."

Pak ale veterán filmové kamery, mezi jehož počiny patří např. CHILDREN OF MEN a ALI, a který spolupracoval s Malickem na jeho NOVÉM SVĚTĚ, pokračuje ve vyprávění, zmiňuje premiéru naplánovanou na 27. května, své úvahy o symfonii a románu.

Malickův částečně autobiografický příběh se soustředí na chlapce vyrůstajícího na Středozápadě, majícího konfliktní vnímání světa se svou matkou (Jessica Chastain) a otcem (Brad Pitt) a procházejícího i osobní krizí v dospělosti (Sean Penn). V příběhu se střídají velké obrazy přírody, zvláště jejích základních položek, jako jsou voda a oheň, stejně jako vesmíru. Lubezki zatím ještě nikdy nenatáčel abstraktnější momenty (i když kdysi pracoval i pro NASA). A i tradiční scény s herci byly natočeny velmi neortodoxním způsobem.

Zatímco většina filmů používá kameru k "pokrytí" scény - kamera umístěná v různých místech tak, aby přenesla scénu obdobně jako v reálném životě - THE TREE OF LIFE se této konvence snaží vyvarovat. "Kamera není používána k objasnění dialogu nebo hereckého výkonu", řekl Lubezki, kterému přezdívají Chivo. "Používáme jí k zachycení emocí, takže film je velmi experimentální. Chceme vyvolat tuny vzpomínek, jako např. vůně, nebo parfém, nebo jako když jdete do domu a voní to v něm po čokoládě, a vy si vzpomenete na svou minulost."

Pokud to zní esotericky a trochu divně, je to vpořádku. I přes desítky let zkušeností Lubezki přiznává, že THE TREE OF LIFE se nepodobá žádnému jinému filmu na němž pracoval. "Jakmile si myslíte, že máte vzorec," řekl, "tak hned taky poznáváte, že žádný vzorec není."

Nekonvenčnost se nakonec divákům vyplatí. "Ten film je jako skvělá hudba. Nepostupuje cestou běžných filmů. Působí na nejzákladnější místa ve vašem mozku."


K tomu všemu ještě připojuji odkaz na rozhovor s herečkou Jessica Chastain, která v THE TREE OF LIFE ztvárnila postavu matky.

Žádné komentáře: